Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Love Is Simple

Dulu dan Sekarang


Dulu . 

*sumber dari google*

Masa zaman aku kecil , dalam sepuluh tahun lepas , bangun je tidur mesti cari kawan . Ajak main sama sama . Kadang kadang sampai rela tak sarapan semata mata nak pergi main dengan kawan . Turun dari rumah pagi , balik tak balik petang . Tu pun sebab dah nak maghrib . Hmm aku ingat lagi , aku pernah kena marah sebab tak balik solat , maklumlah main sampai tak ingat dunia . Makan tengahari , minum petang mesti kat rumah kawan . Pergi dari satu rumah ke satu rumah . Memang aku takkan lupa semua kenangan tuu .

Main congkak , main sampai akhirnya tinggal satu lubang. Tapi serius aku memang tak pandai main congkak. Mesti je kalah. Tapi best sebab kadang kadang main tipu . yang sepatutnya letak satu buah, aku pergi letak dua sebab takut mati punya pasal. Hahahaha tapi kenangan dulu paling best dalam hidup . Kadang kadang main bola sepak dengan budak lelaki . Hahaha masa tu mana tahu halal haram lagi XP Main gasing, main guli, siapa kalah dia yang kene pergi kutip semua guli. hahaha nak nak yang budak kecil , confirm jadi kuli batak.

Tin susu, tin sardin, aku dan abang abang pergi kutip dan susun macam satu menara teguh berdiri . Hahaha amek kau sekali kene tin berkarat memang kompom berdarah tangan haa . Ambil bola dan golekkan . Siapa yang berjaya jatuhkan tin paling banyak dia menang . Untuk senang , ala ala bowling lah permainan ni . Main game yang lompat lompat guna satu kaki . Kalau yang gemuk tuu , baik tarik diri awal awal . Hahaha aku hebat dalam permainan ni . Serius ! ^^

Kalau dekat sekolah , suka je main pemadam . Siapa yang kalah , pemadam dia kene rampas oleh yg menang . hahaha mujur lah zaman dulu pemadam 10$ je satu . Kalau tak, tak ke botak kepala mak ayah tu . Tapi yang menang tu , bila balik rumah mesti kena marah dengan parent sebab ambil pemadam orang . Hahaha kadang kadang penuh satu bekas . Esoknya terpaksalah angkur pulangkan pemadan tuu dekat kawan kawan . Hahaha serius kenangan manis .

Pergi pusing satu kampung dengan kawan kawan . Main sembunyi sembunyi , naik basikal ramai ramai , panjat pokok , dll . Semua ni memang aku takkan lupa sampai bila bila . Kalau kena marah , mesti kena marah ramai ramai . Tiap kali keluar , mesti minta 50$ ., pergi kedai dengan kawan kawan . Hmm aku rinduu kenangan dulu dulu .

Sekarang .

 *sumber dari google*

Tapi sekarang ? Budak budak dah tak pandai main semua tuu . Bangun tidur je mengadap ipad , laptop, phone touch screen. hmm aku tak cakap siapa siapa sebab anak saudara aku, sepupu aku pun macamni. Budak sekarang dah tak pandai bergaul , tak pandai pergi bermain , tak pandai cari kawan. Sedangkan pada usia ni lah perkembangan otak kita berlaku . main ipad pun dalam rumah , tak tengok dunia luar . tak berkomunikasi dengan orang , tak pandai nak berkongsi . Mungkin pada zaman anak aku nanti pun macamni kot . Mengadap dunia IT memang anak anak akan jadi macamni .

Nanti kalau aku ada anak , aku taknak dia terlalu obses dengan menda alah ni semua . Aku nak dia belajar cara hidup kampung . Bermain pun permainan tradisional . Tapi entahlah 10tahun nanti ada tak lagi permainan tradisional ni semua . Aku pasti akan cerita kat anak anak aku kenangan masa mama dia ni kecil kecil XP Serious , zaman dulu lagi best dari sekarang .

-Terima Kasih-
 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.